lördag 26 mars 2011

Samvetet

Samvetet - finns det? Eller är det bara en inbillning hos ömhudade och mindre livsdugliga individer som undertecknad med flera?

Ganska nyligen har jag i min närhet sett ett exempel på konsekvent och långsiktigt genomförd dålig moral. Nä, ingen saftig skandal eller så. Bara väldigt egennyttigt och - enligt mig - orättfärdigt. Jag är inte överraskad egentligen, och inte personligen förfördelad, men det berör mig ändå eftersom jag har relationer till flera av de personer som är inblandade.

Och till frågan om "samvete": Ur evolutionär synvinkel är det väl rimligt att vi roffar åt oss allt vi kan för vår egen och vår avkommas räkning. Men vi som av någon anledning håller oss med idéer om rätt och fel, kommer vi att överleva i längden? Eller är vi en degenererad sort som kommer att gå under av brist på entreprenörsanda?

Jag ska gå och sova nu och försöka att inte ligga och grubbla över detta. Å andra sidan: Ska man grubbla någon natt så är det väl denna, som blir en timme kortare än andra nätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar