söndag 20 februari 2011

Mysterium, motion och matematik

Vad har egentligen hänt vid återvinningsstationen? Någon som tänkte göra tsatsiki men ångrade sig?

Det här med motion... Nu har en arbetskamrat inlett mig i frestelse och eftersom frestelsen var till något gott lät jag mig villigt förföras. På funbeat.se kan man, bland mycket annat, rita in sina promenader på kartan och få veta exakt hur långt man gått! Kan det bli roligare? Ja, det kan det. Allra roligast är det nämligen att använda satellitbildsfunktionen! Måste ses!

Mitt mål är nu att promenera hela vägen hem till Karin i Skellefteå. Jag har redan hunnit till Malmköping. Nästa delmål är Strängnäs!

I ett svagt ögonblick bestämde jag mig för att läsa en gymnasiekurs, Matematik B. Nu sitter jag och tragglar med att repetera Matematik A och inser att det är myyyycket länge sedan jag var i närheten av en mattebok. Hur är det, kära läsare: Kan du räkna ut hur mycket en sjundedel av två tredjedelar är? (Utan att använda miniräknare.)

2 kommentarer:

  1. Ok om man säger att det hela är 99, så är två tredjedelar 66, och delar man 66 med sju... blir nie... lite drygt?

    Hmmm. Jag får ta det med papper och penna vid ett senare tillfälle.

    Så du är på väg hit???!!! :-D
    I slutet av september är jag i Stockholm för lidingöloppet.... så då är jag borta.

    visst ja....
    Fylla sextio, vavava? Är det tårta du är ute efter???
    Jag tänkte helst rymma.

    SvaraRadera
  2. Jag är nog framme lagom till min egen sextioårsdag...

    1/7 av 2/3 = 1/7 x 2/3 = 1 x 2/7 x 3 = 2/21

    Två tjugoendelar. Typ.

    SvaraRadera