fredag 28 januari 2011

"Den som kan glädjas åt litet har mycket att vara glad över"

Pengar, pengar, pengar. Ja, jag ska inte klaga. Jag tjänar t. o. m. för mycket för att ha rätt till bostadsbidrag så varje form av gnäll är oskäligt.

Men att... Nu är Clio hos doktorn och han ska ha fyrsiffrigt för att reparera henne. Och så har CSN bestämt sig för att här ska det minsann betalas mer än nånsin. Och så är det andra som vill ha pengar för än det ena, än det andra. Tur att jag inte har skulder till Hells Angels och Don Corleone, i alla fall.

Glädjeämnen finns det dock alltid: Idag var det fortfarande ljust när jag gick hem. Pelletsmannen har varit här och levererat och jag har fått förmånliga betalningsvillkor. Det sprakar en brasa i kaminen. Ingen bortamatch denna helg, bara en hemma (gångavstånd). I tisdags morse såg vi en ekorre i trädet utanför köket!

Citatet i titeln är av en dam 90+. Jag minns inte hennes namn men man kan läsa om henne i texthäftet till ett gammalt nationellt prov i svenska för årskurs nio.

2 kommentarer:

  1. Yes! Visst är det härligt att det börjar bli ljusare!? Det är nästan så man börjar tro att vintern ska ta slut någon gång.... Våren får gärna komma tidigt i år :)

    Gillar citatet!

    SvaraRadera
  2. Jo, det smakade faktiskt gott....vilket är ett plus eftersom jag la all energi på att det skulle *se* ätligt ut ;P
    Ha en skön lördag!

    SvaraRadera