fredag 17 december 2010

Snö, Kafka, fundamentalism

Igår inledde jag ett samtal med grannen tvärs över gatan. Han med keps, ni vet.

- Hej!
- Hej!
- Den här vintern är man inte sysslolös!
- Nä, det är för j-igt. Mycket jobb.

Sen skottade vi vidare.

Idag hade det snöat igen. När jag kom hem var han igång utanför sitt hus. Och gissa vad han hade gjort! Han hade skyfflat undan plogvallen framför min infart!

Senare igår kväll behövde jag ringa Telias kundtjänst. En trevlig ung man med västsvensk dialekt hjälpte mig ordna en sak. Medan vi väntade på att min dator skulle starta om fick jag lust att konversera lite:

- Vad gör du egentligen medan du väntar på att kundernas datorer startar om? Lägger du patiens?
- Nä... Jag står mest och stirrar ut i tomma intet, faktiskt. Patienserna är förresten borttagna från våra datorer.
- Va???
- Av cheferna. De tycker väl att vi ska ägna oss åt en sak i taget.

Sedan kom vi in på att jag är svensklärare men trots det har en benägenhet att ersätta olika substantiv med ordet "skit", att han gillade film, helst ångestladdade dramer, och jag lyckades faktiskt övertyga honom om att han måste läsa Kafka. Ja, och sedan var mitt antivirusprogram i ordning och vi sa adjö.

Senaste dagarna har det sagts att s.k. islamistiska, våldsbenägna grupper gärna satsar på att rekrytera ungdomar som är sekulariserade och inte så lärda i Koranen. De som kan sin Koran vet nämligen att självmord och mord inte är förenligt med att vara en god muslim.

Det här påminner mig om mitt forna liv som kristen fundamentalist: Var det inte så att s.k. hedningar var lämpligare som missionsobjekt, eftersom de "religiösa" bara argumenterade emot? Det var nog helt enkelt så att de som kunde sin Bibel visste att intolerans och fanatism inte var några kristna dygder.

Nu väntar det vanliga gänget på mig: Mina trogna vänner Diskmaskinen, Tvättmaskinen, Värmepannan och Skoveln!

7 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag heter Lisa Arvidsson och jobbar på Telia kundservice.
    Det låter som om du hade ett inspirerande samtal med min kollega på telefonsupporten. Sådant är alltid trevligt att läsa om! Och inte blir det mindre trevligt av att du skriver väl.

    Hoppas du har en fin helg med skoveln och gänget!

    Och du vet var vi finns om du vill prata mer Kafka...

    Hälsningar
    Lisa Arvidsson
    Telia kundservice

    SvaraRadera
  2. Förresten, om du som svensklärare får lust att slå mig på fingrarna för att jag börjar hela två meningar med Och, så ber jag om ursäkt. Jag lade märke till det först nu när jag skickat kommentaren...

    /Lisa igen

    SvaraRadera
  3. Som svensklärare försöker jag undvika att slå elever på fingrarna. Det blir så svårt för dem att hålla i pennan då.

    Men nu undrar jag hur du hittade detta! Sitter ni och googlar "Telia kundservice" nu när ni inte kan lägga patiens?

    Klart jag har en fin helg: Barcelona har just besegrat Espanyol med 5-1!

    SvaraRadera
  4. Om jag inte vore svensk lärare och hatade sär skrivning mer än böld pesten skulle jag kunna kalla mina vänner för Tvätt Maskinen, Disk Maskinen, Pellets Pannan och Snö Skoveln. Nej, Tvätt och Disk är inte gifta med varandra, de är kusiner.

    SvaraRadera
  5. Ja, Google är vår bästa vän... Vi försöker vara ute och snappa upp kunders problem även när de inte kontaktar oss den "vanliga" vägen. Men det är förstås fint att också få läsa om saker som fungerar!
    Det låter betryggande att du låter eleverna hålla kvar i pennan, även om det i mitt fall är på tangentbordet som jag slant...

    /Lisa Arvidsson - som delar din uppfattning om böld pest (men aldrig riktigt har velat ta in det där om Och)

    SvaraRadera
  6. Då har jag bara en önskan: Upplys världen om att Sonera är finska och ska betonas på o, inte på e. Sedan är jag fullkomligt lycklig.

    SvaraRadera