söndag 1 januari 2012

Januaaaaaaaaaaaaaaaari...

...är inte min favoritmånad. Det är fortfarande mörkt, kallt och halt och så är den ju så förtvivlat lång! Februari är lite drägligare. Den bryts av ett sportlov (inte för mig i och för sig, men barnen brukar i alla fall få vila upp sig lite) och är dessutom föredömligt kort. Alla vintermånader borde vara lika korta som februari. Ja, inte i år då, förstås. Hmpf. Sedan kommer mars, som också är så där äckligt lång. I bästa fall blir det lite mildare och känns lite ljusare. Och så är det så spännande när det börjar komma upp i rabatterna! April är en bra månad i år: Den börjar med påsken och sedan är det inte långt till Valborg och första maj. Och däremellan massor av lökväxter som blommar. Belåtenheten från första april brukar också hålla i sig ett tag, om man lyckats med något riktigt klurigt. Mot slutet av april kommer de blå skymningarna och sedan - äntligen - sköna maj! Den brukar dessvärre gå alldeles för fort. I år inleds maj med en mycket efterlängtad resa, om allting går enligt planerna. Det känns nästan för bra för att vara sant, så jag skriver inte mer just nu. Juni - syrenerna blommar, sommarlovet börjar... Juli - nu blommar jasminen och i år fyller mamma/mormor jämnt. Augusti - vemodet kommer krypande och så ska barnen firas. I år blir de tonåringar på riktigt. September brukar vara behaglig, i bästa fall får vi brittsommar, men samtidigt brukar min höstångest kännas av. När det börjar mörkna ute svajar det i själen. Oktober och november är bara att stå ut med innan december kommer och vi får tända alla ljus och fira födelsedagar. Först är det min och sedan är det han som föddes i det där stallet någonstans långt härifrån.

Se där: En årskrönika i förskott!

4 kommentarer:

  1. November, januari och februari är riktgt svåra för mig. Mest en transportsträcka till våren... som jag redan längtar till.
    heanku

    SvaraRadera
  2. November måste vara den mest onödiga månaden, alla kategorier. Varför finns den? Jag ser inget existensberättigande.

    SvaraRadera
  3. Älskar november, mycket fukt i luften, härlig blåst och dofterna från åkrarna, skogarna och sjöarna.

    Roligt att du bor i Flen. Gör jag oxå!!!
    Men är pancho!

    SvaraRadera
  4. Nice, en prognos istället för en årsberättelse. Jag har också tänkt i de banorna. Men nu är det kallt om fötterna i branog många veckor till. Konsten att leva är att ändå sjunga sånger och köpa tulipaner.

    SvaraRadera