lördag 28 januari 2012

Januarilycka

Torsdag: Kommer hem dödstrött eftersom onsdagskvällen blivit sen. Min mamma har varit här och lagat mat till barnen och STÄDAT! Själv hoppade jag över middagen, tog en macka och la mig i soffan istället. Men först öppnade jag posten. Och vad hittar jag? Jo: Månadslön från nya jobbet, ferielön från det ena höstjobbet, timlön för december från det andra höstjobbet SAMT A-kassan som jag väntat på sedan i somras. Jippi!
Nu fanns det många hål att hälla pengarna i efter en höst på deltid, men vi har vad vi behöver och jag har kunnat köpa flygbiljetter till Barcelona. Matchbiljetter köptes redan i september och hotell bokades före jul. Nu är det bara att hålla ut tills det är dags att åka!

Sedan kom det ett sms från kollegan/vännen/kurskamraten om att grammatiktentan var klar. Jag gick in och hittade ett VG. 11 februari börjar nästa kurs: Invandring och kulturmöten.

Den här helgen är jag och katten ensamma hemma. Jag inledde helgen med att jobba över. Inte länge, men sisådär tjugo minuter för att hinna rätta färdigt veckans alla test. Sedan gick jag och handlade innan jag tog ett senare tåg hem. Medan jag väntade på perrongen fick jag se en pytteliten mus som korsade spåret! Den klättrade över den ena rälsen och kröp under den andra. Sedan försvann den - förhoppningsvis in under perrongen där den var säker för tåget. En liten överlevare.

Väl hemma lagade jag ett recept jag fått av en av mina nya kollegor: Lingonlax! En bit lax som jag täckte med en blandning av rårörda lingon, matlagningsgrädde och pyttelitet kalvfond (sic!). Skulle smaksättas med timjan men jag hade ingen så det blev lite oregano istället. Och salt och vitpeppar. En kvart i 200 grader och så pressad potatis till. Suveränt gott. 

Sedan blev det Wordfeud och elva timmars sömn. Idag har jag inga måsten, men två viljor: Lång promenad och virkning. Vill komma vidare på halsduken som jag skrivit om tidigare. Det kommer jag att kombinera med fotboll på teve. 

3 kommentarer:

  1. Men det lät väl som en bra helg, trots lite arbete. God mat och lite förströelse, vad behöver man mer?!
    heanku

    SvaraRadera
  2. Härlig att se framemot Barcelona!Där finns en fin Katadral.

    margareta

    SvaraRadera
  3. Vi ser mest fram emot ett annat slags helgedom - Camp Nou! Men jag ska absolut besöka Sagrada Familia också. Sedan blir det väl mamonstemplen nere på stan också...

    SvaraRadera