tisdag 26 maj 2015

Mystiken tätnar!


Länsstyrelsen har bestämt sig för att hålla HEMLIGT vilka skyddade arter det är som har bosatt sig vid vägbygget! Man undrar om bilden här är en ledtråd:

Länsstyrelsen går inte ut med vilka skyddade arter som stoppar det planerade vägbygget fram till Björndammen.
När det gäller gräsanden som la sina ägg i valborgsbrasan har jag inte hållit mig uppdaterad om utvecklingen. Nästa gång jag har vägarna förbi ska jag ta mig en titt och sedan rapportera. Om rishögen är borta får vi utgå från att äggen är kläckta.

Gräsanden är inte precis utrotningshotad (vilken naturligtvis inte betyder att det är okej att tända eld på ruvande honor). Arter som däremot verkar omfatta ett oändligt antal individer är t. ex. skogsmöss, med tanke på att de aldrig verkar ta slut, hur många katterna än tar. Eller grävlingar. Jag har redan tappat räkningen på hur många överkörda exemplar jag sett bara i år. För att inte tala om maskrosor (klipper du en står dig tusende åter). Kanadagäss. Vildsvin. FÄSTINGAR (plockar på en av katterna hela tiden).

Men de där hemliga, skyddade arterna... Kom igen, SVT, Jordskott säsong 2 utspelas självklart i Södermanland. Här finns minst en tant som kan vara statist.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar