onsdag 8 augusti 2012

Kvack!

Kvällens promenad togs i mörker och duggregn. Reflexer och gummistövlar. Mina gåskor går egentligen alldeles utmärkt att använda i regnigt väder, men en av dem hade fått tjänstgöra som kattpotta, så den hamnade i tvättmaskinen.

På väg ut såg jag något som rörde sig i vår utetrapp. När jag tittade närmare var det en groda! Grodor är hemtrevliga djur, till skillnad från sniglar, som jag tycker det finns alldeles för många av. Ett annat sympatiskt djur är igelkotten. Förra våren mötte jag en igelkott i trädgården, också en mörk kväll. Tyvärr har den inte visat sig fler gånger, trots att jag bygger ihärdigt på min rishög i slänten. Kanske är det inte så roligt att bo här med alla katter i grannskapet?

Svalorna verkar däremot inte rädas katterna. De har byggt under takutsprånget varje år, trots att det nog går åt en och annan unge.

Nu har regnet tilltagit och jag ska lägga mig med fönstret öppet och njuta av ljudet och doften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar